Siemię lniane – niepozorne ziarenka o wielkiej mocy

Len zwyczajny jest to jedna z najdłużej uprawianych w basenie Morza Śródziemnego roślin. Pierwsze informacje o nim pochodzą bowiem z VI wieku p.n.e. Na obszarze Bliskiego Wschodu len był uprawiany jeszcze wcześniej. Jego nasiona, znane jako siemie lniane (https://www.bee.pl/9254-len), słyną ze swoich prozdrowotnych właściwości oraz pozytywnego wpływu na włosy, skórę i paznokcie.

Wartości odżywcze siemienia lnianego

Siemię lniane składa się głównie z tłuszczów (nawet do 40%). W znaczącej większości są to wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe, szczególnie omega-3, które słyną ze swego prozdrowotnego działania. Siemię lniane ma jedną z najkorzystniejszych proporcji kwasów omega-3 i omega-6 wśród wszystkich roślin oleistych. Poza kwasami tłuszczowymi siemię lniane zawiera również wiele składników mineralnych oraz witamin, w tym bardzo cennego dla kobiet starających się o dziecko kwasu foliowego.

Bogate źródło błonnika i nie tylko

Siemie lniane to nie tylko bomba witaminowa, ale również bogaty rezerwuar antyoksydantów (lignanów) oraz błonnika (zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego). Lignany zawarte w siemieniu działają jak fitoestrogeny, mogą więc wspomagać równowagę hormonalną. Błonnik natomiast nie tylko wspomaga gospodarkę cukrową, ale również obniża poziom cholesterolu we krwi oraz wspomaga trawienie.

Zastosowanie siemienia lnianego

Siemię lniane można spożywać w jego pierwotnej postaci, czyli jako niewielkie ziarenka, przy czym lepiej jest, aby były one zmielone. Będą mieć one wtedy większą wchłanialność. Siemię lniane można zalać ciepłą wodą i wypijać powstałą zawiesinę lub dodawać je do sałatek czy owsianki. Ważnym produktem, który wytwarza się z siemienia, jest olej lniany. Należy spożywać do na zimno. W tej formie stanowi znakomity i bardzo zdrowy dodatek do sałatek. Zewnętrznie można go stosować na skórę w celu zapobiegania odleżyn. Mniej znaną formą, w jakiej można spożywać siemie lniane, jest macerat. Jego spożywanie jest szczególne polecane osobom, które borykają się z problemami gastrycznymi w tym wrzodami żołądka.

 

Siemię lniane – remedium na kłopoty żołądkowe

Czym jest siemię lniane?

Siemie lniane to drobne, brązowe nasiona lnu pospolitego, w których skrywa się ogrom wartościowych składników. Nasiona lnu są uznawane za zielarski produkt leczniczy, ale mają zastosowanie także w kosmetyce. Zaliczane są do tzw. superfoods, czyli zdrowej żywności o właściwościach prozdrowotnych. Z nasion lnu pozyskuje się olej lniany, który jest również cennym produktem.

Wartości odżywcze siemienia lnianego

Nasiona lnu zawierają bardzo dużo błonnika (stanowi on ponad 1/4 ich masy), który dzieli się na nierozpuszczalny i rozpuszczalny. Pierwszy działa korzystnie na florę bakteryjną jelit, wspomaga ich perystaltykę i pomaga w walce z zaparciami, drugi wiąże treść pokarmową w żołądku, pozwalając dłużej utrzymać uczucie sytości. Lignany zawarte w siemieniu lnianym działają osłonowo na wątrobę, kwasy tłuszczowe omega-3 sprzyjają obniżaniu poziomu trójglicerydów, a sterole roślinne chronią przed wolnymi rodnikami. W nasionach lnu znajdziemy też mnóstwo witamin (C, E, K, B1, B2, B3, B5 i B6), kwas foliowy oraz minerały (magnez, potas, wapń, mangan, miedź, cynk i selen) i aminokwasy (lizyna, leucyna, tryptofan, fenyloalanina).

Zastosowanie nasion lnu


Siemie lniane ma neutralny smak, a najlepiej przyswajalne jest po zmieleniu – idealnie sprawdza się wtedy jako dodatek do koktajli, jogurtów, zup i sałatek. Dobrze jest mielić je na bieżąco, tuż przed użyciem. Możemy korzystać także z całych nasion – zalanie ich ciepłą wodą sprawia, że stają się kleiste. Tak sporządzony kisiel pomaga łagodzić objawy choroby wrzodowej żołądka i chroni śluzówkę przewodu pokarmowego. Nie należy przesadzać z ilością spożywanego siemienia, ponieważ poprzez swoje właściwości absorbujące może przyczynić się do odwodnienia organizmu. Pamiętajmy, by spożywać go zawsze w towarzystwie dużej ilości płynów.

Siemie lniane możemy wykorzystać do pielęgnacji włosów – kleik z nasion nałożony na wilgotne włosy wspaniale je nawilża i wygładza oraz ułatwia rozczesywanie. Podobną miksturę możemy wykorzystać jako maseczkę do twarzy lub dłoni.

 

Za co warto docenić siemię lniane?

Siemie lniane BEE to bardzo popularny, tani i zdrowy produkt. Nie ulega wątpliwości, że warto włączyć je do swojego menu. Dzięki temu będziemy bowiem mogli dostarczyć swojemu organizmowi wielu cennych składników. Warto więc poznać właściwości siemienia lnianego oraz dowiedzieć się, w jaki sposób można je wykorzystać. Okazuje się, że sposobów na wykorzystanie siemienia jest całkiem sporo.

Poznaj właściwości siemienia lnianego

Nie sposób zaprzeczyć temu, że właściwości siemienia lnianego są naprawdę bardzo liczne. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wysoka zawartość błonnika w siemieniu. Zarówno złociste, jak i brązowe siemię lniane doskonale wpłynie więc na stan naszego układu trawiennego. Nie ulega także wątpliwości, że siemię polecane jest osobom zmagającym się ze zgagą oraz z bólami żołądka. Ponadto, siemie lniane zawiera spore ilości cennych dla naszego zdrowia witamin oraz minerałów. Mowa tu przede wszystkim o witaminach z grupy B. Charakteryzują się one dobroczynnym wpływem na stan naszego układu nerwowego. Ponadto, w siemieniu lnianym znajduje się całkiem sporo witaminy C, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu odpornościowego. Należy nadmienić również, że siemię lniane pozytywnie wpływa na stan skóry, włosów oraz rzecz jasna paznokci.

Dowiedz się, jak wykorzystywać siemię

Warto nadmienić, że siemię lniane można spotkać w formie zmielonej oraz w formie ziaren. Zdecydowanie lepiej wybierać ziarna i w razie potrzeby zmielić je w młynku. Nie da się zaprzeczyć temu, że siemie lniane może być pite. Wystarczy zagotować całe ziarna i wypić powstały z nich kisiel. Nie ulega wątpliwości, że całymi ziarnami lnu można będzie posypać sałatkę. Ponadto, siemię lniane stanowi doskonały dodatek do pieczywa. Jeżeli więc lubimy piec pieczywo, doskonałym pomysłem będzie posypanie bułek czy chleba ziarnami siemienia lnianego. Dzięki temu zwiększymy ich wartość odżywczą i poprawimy smak.